Leerlingenzorg
Dit doen we met behulp van:
- De toetsen die bij de lesmethoden horen
- De landelijk genormeerde toetsen van het CITO-LOVS
- Observaties aan de hand van de signaleringslijst KIJK in de kleutergroepen
- Observaties aan de hand van leerlingvolgsysteem ZIEN voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling in alle groepen.
Al deze gegevens worden vastgelegd in het leerlingvolg- en administratiesysteem Parnassys.
Extra zorg
Wij streven ernaar om de kinderen met speciale onderwijsbehoeften zoveel mogelijk binnen de groep te helpen. Wanneer een leerkracht een probleem signaleert, biedt de leerkracht in eerste instantie zelf hulp. In tweede instantie kan de leerkracht een leerling die in het bijzonder (blijft) opvallen inbrengen in de groeps- of leerlingbespreking. Vanuit deze bespreking kunnen kinderen in aanmerking komen voor extra hulp in de klas, voor een consultatiegesprek of voor individuele begeleiding. In dat geval wordt er altijd een handelingsplan opgesteld. Voor de effectiviteit is het van groot belang de individuele begeleiding te laten aansluiten op wat er in de groep gebeurt.